Terapia to zakres działań, które mają na celu usprawnienie wszystkich funkcji, które zostały zidentyfikowane w czasie diagnozy, jako obszary wymagające stymulacji i wsparcia. Każde działanie terapeutyczne jest planowane indywidualnie i ma na celu uwzględnienie potrzeb podopiecznego (małego dziecka, dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym, osoby dorosłej). Prowadzimy terapię dzieci z samoistnym opóźnionym rozwojem mowy, a także opóźnieniem rozwoju mowy wynikającym z innych trudności rozwojowych (zaburzenie ze spektrum autyzmu, choroby genetyczne, trudności w komunikacji wynikające z uszkodznie UN). Istnieje wiele metod terapii, a także wiele podejść terapeutycznych, staramy się szkolić w różnych zakresach po to, aby móc dopasowywać do pacjenta konkretne oddziaływania, które przyniosą najwięcej korzyści. Prowadzona przez nas terapia jest indywidualna i zawiera instruktaż dla rodziców i opiekunów do pracy w domu. Wyjątek stanowi terapia niepłynności mowy, która jest indywidualna w początkowej fazie, a później przechodzi w etap terapii grupowej.
Terapię jąkania u małych dzieci prowadzimy metodą Palin Parent-Child Interaction Approach (Palin PCI). Polega ona na dokładnym zdiagnozowaniu potrzeb dziecka i rodziny, która wspólnie z terapeutą pracuje nad sposobami pomocy dziecku jąkającemu się. Terapią objęte jest nie tylko dziecko, ale przede wszystkim rodzice lub opiekunowie. Oddziaływanie i skuteczne wspieranie przez osoby bliskie stanowi bardzo istotny punkt w terapii. W czasie spotkań odkrywa się zasoby drzemiące w rodzicach i w dziecku, które odpowiednio ukierunkowane stają się kluczem do pokonania trudności towarzyszących małemu pacjentowi. Dodatkowo w ramach programu Palin PCI, jeśli zachodzi taka potrzeba, stosuje się terapię bezpośrednią, ukierunkowaną na modyfikację sposobu mówienia dziecka, związaną ze zwolnionym tempem mówienia, pauzowaniem i delikatnym startem mowy. Program, na którym opieramy terapię dzieci przedszkolnych daje możliwość prowadzenia zarówno terapii pośredniej, jak i bezpośredniej, co powoduje, że metoda ta jest skutecznym narzędziem w pomocy jąkającemu dziecku i jego rodzinie. Inna formą terapii bezpośredniej, niż proponowana w opisanym wyżej programie, jest modyfikacja jąkania. Wybór podejścia terapeutycznego dostsowany jest do potrzeb i możliwości dziecka.
Działania skierowane do dzieci i młodzieży w wieku szkolnym, a także do dorosłych prowadzone są w kilku etapach.
Pierwszy z nich to spotkania indywidualne (uczestnik terapii i osoba/osoby wspierające proces terapeutyczny), na których uczestnik poznaje możlwiości terapeutyczne. Po wybraniu określonej drogi (mówienie bardziej płynne/jakanie bardziej płynne/podejście hybrydowe) poznaje techniki i trenuje je. Ma również możlwiość pracy nad szukaniem skutecznych sposobów radzenia sobie ze stresem i logofobią, czyli lękiem przed mówieniem. Swoją terapię opieramy między innymi na podejściu TSR - terapia skoncentrowana na rozwiązaniu. Spotkania z psychoterapeutą pozwalają na odnanlezienie sposobów rozwiązywania problemów, a osoba lub osoby wspierające – rodzice, opiekunowie, rodzeństwo, partner, partnerka odkrywają, jak skutecznie wspierać proces terapeutyczny.
Drugim etapem są spotkania grupowe. W czasie zajęć uczestnicy doskonalą poznane techniki, stosując je między innymi w psychodramie, grach i prezentacjach. Zajęcia prowadzone są przez neurologopedę i psychoterapeutę, poruszane są na nich zagadnienia związane z asertywnością, pewnością siebie, radzeniem sobie w rozmaitych sytuacjach życiowych.
Zgodnie z zapotrzebowaniem i możliwościami czasowymi organizujemy wyjazdy, w czasie których prowadzimy intensywną terapię logopedyczno-psychoterapeutyczną ukierunkowaną na stosowanie poznanych technik w życiu codziennym, a także zwiększenie pewności siebie oraz wypracowanie skutecznych sposób radzenia sobie ze stresem. Turnusy skierowane są do osób, które wcześniej odbyły diagnozę, a także poznały wybrane techniki mówienia.